Bør man kreve norsk flagg i toget 17.mai?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down

Bør man kreve norsk flagg i toget 17.mai?

Poste  Cathrine on Tir Apr 22, 2008 9:05 am

Flertallet av befolkningen vil kun ha norske symboler på 17. mai: To av tre vil forby andre flagg enn det norske i 17. mai-toget, og fire av fem sier nei til andre nasjonalsanger enn «Ja, vi elsker». Hva synes du om det?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=531288

Cathrine

Antall Innlegg: 49

Vis Medlemmets Profil http://www.lysfremtid.com

Til Toppen Go down

Re: Bør man kreve norsk flagg i toget 17.mai?

Poste  Linn on Tir Apr 22, 2008 2:31 pm

Jeg leste et innlegg om en som sa at "man feirer ikke Per på Påls fødselsdag..." "Og den dagen jeg kan gå i Kabuls gater å vifte med det norske flagget - da kan vi tillate alle nasjoners flagg"

Synes imidlertid diskusjonen er noe mer komplisert.
Hvorfor skal man/skal man ikke tillate andre nasjoners flagg?

På den ene siden er nok enkelte redd for "utvanning" av nasjonaldagen. Skal dette blir en "flaggdag"? (i dobbelbetydning)

På den andre siden er det snakk om feiring av selvstendighet, uavhengighet og frihet. Nettopp derfor er jeg skeptisk til et forbud.
Tror ikke at det strafferettslig har en verdi i seg selv å forbu andre flagg. Det blir bla meget vanskelig å håndheve. Jeg tror også at enkelte vil benytte anledningen til å demostrere ved å ha med forskjellige flagg.... ser for meg en del slosskamper...

Linn

Antall Innlegg: 33

Vis Medlemmets Profil

Til Toppen Go down

Poste  Cathrine on Tor Apr 24, 2008 7:53 am

I disse tider med intregreering og inkludering er jeg i mot at andre flagg skal bli benyttet på vår nasjonaldag. Tenker på gamle besteforeldre som husker frigjøringen i 1945 og hvilken betydning 17 mai hadde med tanke på selvstendighet og frihet FOR NORGE. Vi markerer unionsoppløsningen og grunnloven og denne ene dagen bør vel forbli urnorsk? I en tid der verdinøytralitet får stadig større innpass i samfunnet og blant våre barn, er jeg opptatt av å formidle at det ikke finnes nøytrale verdier. Verdier handler om å velge og ikke å la vær å ta stilling. Jeg ønsker ikke å lære mine barn likegyldighet. Det er viktig at de har holdninger selv om de lærer respekt for andres verdier og valg. 17 mai er en dag som fort kan bli verdinøytral.

Cathrine

Antall Innlegg: 49

Vis Medlemmets Profil http://www.lysfremtid.com

Til Toppen Go down

Poste  Linn on Tor Apr 24, 2008 8:11 am

Enig i at feiringens formål fort kan bli "utvannet".
Jeg er bare litt skeptisk til et "forbud". Alle forbud som innskrenker ytringsfriheten gjør meg litt urolig.... silent

Jeg ser ofte flerkulturelle barn med feks et norsk og et amerikansk flagg i 17.mai toget. Synes dette er sjarmerende - barna viser sin tilhørighet til norge og usa. På den andre siden har jo barnet 4. juli "å være amerikansk" på.

Spørsmålet er vel kanskje hvorfor noen ønsker å flagge med andre flagg nettopp denne dagen. Er det for å vise sin tilhørighet til en annen nasjon i tillegg til den norske, eller er det for å vise sin avstand til det norske?

Sist endret av Linn den Tor Apr 24, 2008 10:09 am, endret 1 gang

Linn

Antall Innlegg: 33

Vis Medlemmets Profil

Til Toppen Go down

17. mai

Poste  tte Bebe on Tor Apr 24, 2008 8:33 am

Jeg er dansk og jeg har aldri tenkt at mine unger skulle løpe rundt med dansk flag på 17. mai.
Jeg synes ikke at det er riktig. Det er Norges dag og ikke Danmarks.
Når vi da har bursdag kan jeg heller sitte opp et dansk flag på bordet for mine unger, de er jo både litt dansk og litt norsk.
Jeg synes at noen må man holde for seg selv, ellers blir der ikke noen 17 mai etter hvert. Folk blir utrykke når der blir for mye blandet sammen og den mister sin verdi som grunnlovsdag.
Vi mennesker er jo sådan at vi har det best når vi ved hva vi skal forholde seg til.
Det blir sådan til sist at folk ikke ved hva de feire og flagger for.
Så for meg er 17. mai en norsk dag som skal feires for norge, med norske flag.
Very Happy lenette

tte Bebe

Antall Innlegg: 11

Vis Medlemmets Profil

Til Toppen Go down

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen